Jaan Lõo(1872-1939). Jurist ja luuletaja.
Kirjanik ja Ühiskonnategelane
Maetu | Sünniaeg | Surmaaeg | Matuseaeg |
---|---|---|---|
Jaan Lõo | 06.02.1872 | 18.02.1939 | 20.02.1939 |
Tiiu O`Brien | 11.10.1933 | 28.11.2003 |
Jaan Lõo. Luuletaja, jurist ja ühiskonnategelane.
Õppis 1892.a Tartu ülikoolis õigusteadust. Oli aastatel 1898-1919 Võrus advokaat. Oli lühikest aega Võru maakonnavalitsuse esimees, ka Asutava Kogu liige rahvaerakonna esindajana. 1919.a. sügisel valiti Asutava Kogu poolt Riigikohtu liikmeks.
1916. a avaldab oma ainukese luulekogu NÄGEMUSED. Aineks on kodumaa loodus, ajalugu ja isiklikud elamused. Kõik luuletused ei ole ühtlase tasemega.
JL jätkab läinud sajandi (19) traditsioone oma loodus ja isamaalüürikas, siiski on ta astunud suure sammu edasi konkretiseerides "ilus oled isamaa" valemit, avades plastilisel pildil meile kodumaa metsade ning väljade ilu eri aastaaegadel ja andes maaelust kauneid pastoraale. (H.Visnapuu).
Andmed: EBL. Tartu, 1929; EE 14kd, Tallinn 2000.
Täienduseks: EW Riigikohtu tsiviilosakonna juhataja ja kirjanik. Oma ainukese luulekogu NÄGEMUSED ilmudes oli J L 44 aastane, tema kogus oli 46 luuletust. Lõo oli formaalselt Eesti kirjanike Liidu liige, aga selle liiduga ta eriti ei suhelnud. Sidemed ja elav kontakt oli tal Eesti Kirjameeste Seltsiga. Luulega puutus kokku üliõpilasena (juura) mil ta redigeeris isegi oma ema venna Ado Petersoni laule. J L enda kogu nägi ilmavalgust sõprade toel. Adam Jürgenstein peab tema kogu ilmumist lausa pöördeliseks sündmuseks - külaelu parim luulendaja. Tekib terav poleemika, kuna sel ajal ilmuvad ka M.Underi SONETID ja H.Visnapuu AMORES. Ka Hindrey arvab et Lõo pole nii modern kui Suits, Ridala, Barbarus, Visnapuu. Ta on teistmoodi, pole dekadent. Tema luulelaad pärineks nagu antiigist. See polegi vale - Lõo oli suur antiigihuviline. Tuglas analüüsib tema kogu, püüab olla objektiivne. Rõhutab et JL luules on tugevasti rõhutatud rahvuslust, iseolemist. Arvab, et teda poleks vaja nii üles kiita kui seda teeb Jürgenstein kuna see koormab luuletajat. Tuglas leiab et JL pakub uusi ainevarjundeid, uusi huvitavaid mõtteid. Paraku jäävad need motiivid algelisse vormi, ei saa täiuslikku kuju. Autoril puudub süvendusvõime, puudub sümbolkujutelm - ta jõuab vaid mõistusliku pildini. Ka ei tule tema luule lõpupuänt alati luuletusele kasuks. Lõo luule tundub Tuglasele kohati kabinetiluulena. Siiski 30 protsenti tema kogus on Tuglase arust hea poeesia. Visnapuu arvamus JL luule kohta ühtib üldjoontes Tuglasega. 1923. ilmub ka M.Kampmaa luulearvustus. Ta tõstab esile JL kangelaslüürikat (HEROIKA). Leiab et JL luule mõjub tundeviisi poolest värskena.
1939.a. kerkib seoses poeedi surmaga tema luule taas päevakorda. J.Kärner leiab et ta on väärtuslik tundeluuletaja, ta luulel on lausa rahvapedagoogiline mõju, ja mitmed teisedki leiavad et J.Lõo on omas luules lausa prohvetlik, ettenägelik (LÄHME VÕNNUT VÕTTEMAIE - ilmus ju 1916.a.!)
Uuema aja kirjanduskriitik Karl Muru seisukoht on , et J.Lõo on esimene eesti poeet kelle luules tuleb esile loodusesse säästva suhtumise idee. Ka ühe raamatuga võib jääda kirjanduslukku. JL isamaa-ja koduluule ja loodusluule on tänaseni väärtuslik: HINGEDEPÄEV, VESIROOS, PÄRN. J.Lõo oli erudeeritud, sügavalt haritud inimene, patrioot, tundis keeli, ja oli, nagu mainitud, kirglik antiigihuviline. JL töötas üle 10 aasta kreeka eepose ILIASE tõlkimisel, see jäi käsikirja ja asub Eesti Kirjandusmuuseumis (Eesti kirjandus Selts lükkas JL tõlketöö 1927 ja ka 1940.a tagasi).
Inimesena oli JL pigev kinnine, isegi tõrjuv. Kitsamas ringis siiski suurepärane erudeeritud ja vaimukas vestleja. On märgitud, et JLõo matustel olid siiski peamiselt juristid ja poliitikud, kirjandusinimesi seal ei olnud.
Andmed: A.Eelmäe loeng? JAAN LÕO; Kirjandusteostest kogutud andmed, MK.
J.Lõo haual omapärase vormiga graniitsammas, signatuur puudub. Püstitatud tõenäoliselt 1930. aastate lõpul.