Aino Talvi ( 1909-1992) (sünd. Pindam, 1928-38 Oja) näitleja.
Teatritegelane
Maetu | Sünniaeg | Surmaaeg | Matuseaeg |
---|---|---|---|
Aino Talvi | 16.02.1909 | 12.03.1992 | 18.03.1992 |
Aino Talvi ( 1909-1992) (sünd. Pindam, 1928-38 Oja) näitleja.
Sünd. 06.02.1909 Tartu
Surn. 12.03. 1992 Tallinn
Enne Draamastuudiosse tulekut töötas AT alates 1929.a. paar aastat VANEMUISES koorilauljana. VANEMUISES anti talle ka rollikesi. Alates 1935-44 kutsuti nn DRAAMASTUUDIOSSE, 1944-1949 ESTONIASSE, ja 1949-84 töötas DAAMATEATRIS. Draamastuudios peeti AT esialgu naiivitariks ja anti talle lihtsaid rolle, aga peagi selgusid tema hoopiski suuremad võimed. AT näitlejanatuuri põhiosaks on ratsionaalne/analüütiline tõlgenduslähe ja sisemine intensiivsus. Tema rollid mõjuvad alati terviklike ja lõpetatuina. Nad täiustuvad pidevalt etenduste käigus. AT oli tööinimene, kes kandis hoolt oma hääle-ja kehatehnika eest. Suurt tähelepanu pööras ta kuju loomise psühholoogilisele analüüsile. Tal oli lausa võimas anne luua endale kujutlus erinevate inimeste mõttemaailmast, teha see omaks ja edastada see terviklikult ja loogiliselt vaatajale.
AT lemmikkirjanik oli Tammsaare. AT oli oma varasemas mänguperioodil harva maanaisi kehastanud, nüüd mängib ta läbi kogu perioodi Marit. Ja ega ta rõhutagi olustikku ja maahõngulisust Maris vaid asetab rõhu psühholoogilisele koestikule. AT mängib Mari sisemiselt tugevana ja võrdsena Andrese kõrvale. Aga AT Mari säilitab hingesoojuse, helluse ja ka inimestest arusaamise ka siis kui Andres muutub kinniseks ja kurjaks. Mari kannatas, ta mõtles südamega, samal ajal kui Andrest juhtis tahe. Kõik selle suutis AT ka vaatajani tuua. Aga sama iseloomulik ja jõukohane on AT ka kangelannade-ülikute mängimine, Kleopatra ja Juudit. Ta läheb neis osades inimpsüühika keerukaisse sügavikesse. AT mängitud Juudit on juba oma karakterilt vastuoluline. Ta mõistis rahva ahastust, ometi jäi ta kalgiks janus lapsele vett kerjava ema vastu. Aga tema patriotism ja mure oma maa pärast olid ehtsad. Ta mõtles tõesti et ta võidab Olovernese ja ühendab oma auahned kavatsused Petuulia päästmisega. AT ütleb isegi et Juuditi käitumine, tema olemus ei saanud kohe selgeks, see nõudis põhjalikku süüvimist. 1955.a. I.Tammuri lavastatud ANTONIUS JA KLEOPATRAT lavastust tõsteti esile Eestis, aga ka NSVL juhtivate teatrikriitikute poolt mis oli tolajal väga oluline. Lavastuse suurimaks õnnestumiseks kujunes A T Kleopatra osa. A T mängus põimusid arvestav, arukas ja kaval valitsejanna ja kirglik armastav naine. Talvi tõlgenduses toimus Kleopatra tunde kvalitatiivne kasv, millega kaasnes kogu kuju teisenemine. Antoniust mängis Kaarel Karm. Rahvusvahelisel Shakespeare´i konverentsil 1961 Stratfordis nimetati A.Talvi Kleopatrat nõukogude teatri väljapaistvaimate Shakespeare´i rollide hulgas. Edasi tuleb B.Brechti EMA COURAGE lavastus 1962.a. Ka siin loob A.Talvi nimiosalisena omapärase ja meeldejääva rolli, nagu ka Komissarina OPTIMISTLIKUS TRAGÖÖDIAS. (lavastati 1957.a.) Aga AT mängis ka väiksemaid rolle meeldejäävalt. Näiteks kunstniku eetilisele kreedole truuksjäämist suutis AT rõhutada oma diskreetselt mängitud Salme Pedaku rollis TABAMATA IMES. See näidend jäigi V.Panso viimaseks lavastuseks Draamateatris.(1965).Ants Lauter, AT kolleeg aga ka lavastaja kirjutab et Aino Talvi näitlejatee kulgeb aina tõusvas joones. Nõukogude teatris kujunes tema esimeseks silmapaistvaks rolliks Ibseni NORA. Nora naiselikkus ja drmatism- AT oskas seda kujutada ja esile tuua. AT oli lai diapasoon - ta suutis väga erinevaid rolle kehastada. A.Lauter rõhutab AT omapärana, et ka kõige sügavamas traagikas suutis ta jätta ruumi optimismile.(A.Lauter KÄIDUD TEEDELT)
Esimese eesti näitlejatarina nimetati A.Talvi 1966.a. NSVL (Nõukogude Liidu) rahvakunstnikuks. See oli tolle aja kõrgeim tunnustus. (N. EESTI TEATER 1940-65, lk 366.)
AT valdas erinevaid žanre, oli tugev sõnakunstnik esinedes raadiokuuldemängudes ja mängis ka filmis ELU TSITADELLIS.
Andmed:EE 14kd, Tallinn, 200; L.Kalmet POOL SAJANDIT TEATRITEED, Tallinn, 1982; A.Lauter KÄIDUD TEEDELT, Tallinn, 1979; K.Kask EESTI NÕUKOGUDE TEATER 1940-1965, Tallinn, 1987