Liidia Elken (1924 – 2014) metallikunstnik
Maetu | Sünniaeg | Surmaaeg | Matuseaeg |
---|---|---|---|
Liidia Elken | 14.10.1924 | 25.07.2014 | 06.08.2014 |
Liidia Elken (1924 – 2014) metallikunstnik
Sündinud 14.oktoobril 1924 Kudina vallas
Surnud 25.juulil 2014 Tallinnas
Sündis Tartumaal taluniku peres. Pärast alghariduse saamist, ta õppis Maarja-Magdaleena ja Avinurme algkoolis, läks ta 1941.aastall õppima Rakvere Kergetööstuse Tehnikumi, selle lõpetamise järel aastal 1946.aastal kohe ka Tallinna Riiklikku Tarbekunstiinstituuti õppima metallehistööd, mille lõpetas 1952.aastal. Samal aastal läks ta tööle Tallinna JUVEELITEHASESSE ja töötas seal enam kui 55 aastat. Aastatel 1967-1970 töötas ta peakunstnikuna. Ta oli tööstuskunstnik selle sõna kõige õigemas tähenduses, kes valdas tehnoloogiat ja konstruktsiooni, kes oskas esile tuua õigete proportsioonide ilu ja lihtsa joone esteetikat, kes valdas ansambli loomise kunsti, kus iga suurde komplekti kuuluv ese oli ka üksikuna särav solist. 1974.aastal isiknäituseks valminud lauatarvete sarjast SOLARIS sai edasiarendusel üks sel ajal loodud disaini tippkomplekte, mida toodetakse siiani ja mis on kasutusel kõigis Eesti Vabariigi välisesindustes. Tema loodud lauahõbe oli range, rõhutatult otstarbeka kujundusega. Ta on loonud dekoratiivvorme, neist vaasid KALLAD ja pudelid KOONUS on soetatud Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuusemi kogudesse.
Ehetes kasutas ta poolvääriskive ja emaili, tehnikaist punumist, stantsimist ja filigraani. Ta organiseeris parimate näidiste talletamise Tallinna Linnamuuseumi ja Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuusemi kogudesse ning korrastas ja hooldas piki aastaid JUVEELITEHASE arhiivi. Nii Kaalu Kirme kui ka Raul Tavast leidsid, et Liidia Elken oli üks, kes säilitas omaaegse Roman Tavasti töökoja hea maine.
Oma loomingus aga järjekindel askeet ja perfektsionist, tehnilise ja esteetilise tunnetuslik liitja – sellisena jääb ta Eesti disaini ajalukku.
Andmed: EKABL, Tallinn, 1996; EESTI KUNSTI AJALUGU 2.kd, Tallinn, 1970; EESTI KUNSTI AJALUGU 6 kd. 2.osa, Tallinn, 2016;