Ottomar Madisson(1879-1959)
Teadlane
Maetu | Sünniaeg | Surmaaeg | Matuseaeg |
---|---|---|---|
Ella-Vilhelmine Madisson | |||
Ottomar Madisson | 31.03.1879 | 30.01.1959 | 03.02.1959 |
Ottomar Maddison (1879 - 1959) tehnikateadlane, tehnil. kõrghariduse rajajaid.
Sünd.31.03.1879 Tallinn
Surn. 30.01.1959 Tallinn
Ottomar Julius Martin Maddison sündis Tallinnas kingsepa perekonnas. 1895 lõpetas Katariina II Tallinna Linnakooli ja 1899 Tallinna Peetri Reaalkooli (Tallinna Reaalgümnaasium). Tema tunnistusel oli kaks nelja - prantsuse keel ja joonistamine, kõik ülejäänud viied. Suur töökus sai nähtavasti alguse juba kodust, sest keskkooli lõpetamise ajaks olid O M-l taskus ka kingsepaselli paberid. Tol ajal oli väljaspoole Eestit õppimapääsemine keerukas, see õnnestus ainult üksikutel eriti andekatel ja töökatel. Kitsastest oludest pärit noormees arvestas kainelt ja astus Peterburi Metsainstituuti, kuhu võeti vastu ilma eksamiteta. Samal suvel üritas ta võistluseksamitega pääseda tolle aja kuulsaimasse tehikakõrgkooli - Peterburi Teedeinseneride Instituuti. Selle suurte traditsioonidega instituudi lõpetas O M 1906 teedeinseneri diplomi ja kuldmedaliga ( maxime cum laude ). Tema nimi kanti kooli marmortahvlile kuulsate sillaehitajate ja ehitusmehaanikute nimede kõrvale. Kolm järgmist aastat töötas OM Peterburi trammiliinide ehituskomitee sillaosakonnas konstruktorina. 1909 algas O M-i inseneritegevuse kõige pingelisem periood. Ta asus tööle Teedeministeeriumi Inseneride Nõukokku, kuhu oli koondunud tollane sillaehitajate eliit. Peagi valiti ta ministeeriumi sillakomisjoni liikmeks, hiljem ka rööbaste ja tunnelite komisjoni liikmeks. Ta oli nõukogu sekretär ja hiljem titulaarnõunik. See suur tunnustus saab mõistetavaks, kui vaadelda OM-i seitsme-kaheksa aasta jooksul projekteeritud suurte sildade loetelu: Peterburi lossisild (koos professor Pšenitskiga); koos professor Beleljubskiga Volga raudteesillad Kaasani lähedal ja Simbirskis (Uljanovskis) - esimesed suurte silletega sillad Venemaal; kaks Dnepri silda; Mašati jõe oru terassild Alma-Ata lähedal; üle 40 m kõrgune terasest raudteeviadukt Vernõi lähedal Turkmeenias; Irtõši jõe sild Pavlodari lähedal ning hulk raudbetoonsildu ja -viadukte Peterburi-Oranienbaumi ja Kaasani-Jekaterinburgi (Sverdlovsk) raudteel. 1908 kutsuti OM Peterburi Teedeinstituudi õppejõuks. 1910-1916 õpetas ehitusstaatikat ka Peterburi Polütehnilises Instituudis. 1918 ilmus monograafia sillasammaste vundamentide püsivusest homogeenses pinnases. Lühikese ajaga valmis OM-l doktoriväitekiri ja 27. oktoobril 1918 sai temast inseneriteaduste doktor. Tema loometegevust hinnati riiklike autasudega: 1913 Püha Stanislavi 3. järgu orden ja 1915 Püha Anna 3. järgu orden. Esimese maailmasõja ajal uute sildade projekteerimine rauges ja O M keskendus pedagoogilisele tööle. 1918 valiti ta PTII sildade professoriks, 1919 õppeprorektoriks ja 1920 ühtlasi tugevuslabori juhatajaks. 1921. aasta kevadel pöördus suurte kogemuste ja teadmistega insener ning pedagoog tagasi sünnilinna. Eesti kitsastes oludes on Narva jõe raudteesild, mis hävis Teises maailmasõjas, täiesti võrreldav tema varem projekteeritud sildadega. 1930 projekteeris OM Tartu-Petseri raudtee raudbetoonkaarsillad Ahja ja Võhandu jõele. Need olid esimesed kaarsillad Eesti raudteel. Hindamatud on O M-i teened eesti tehnilise kõrghariduse ajaloos. Alustati visa ja sihikindlat võitlust eesti tehnikakõrgkooli loomise eest. Tehnikumi ehitusosakonna juhatajana asutas OM tolle aja kohta hea sisustusega tugevuslabori. Tema algatusel loodi Tallinna Tehnikumi Riiklik Katsekoda. Visa võitlust kroonis edu - pärast tehnikateaduskonna paariaastast eksisteerimist Tartu Ülikoolis asutati 1936. aastal Tallinna Tehnikainstituut, mis 1938 nimetati Tallinna Tehnikaülikooliks (nõukogude ajal Tallinna Polütehniline Instituut). 1940 kinnitati professor OM Tallinna Tehnikaülikooli ehitusmehaanika ja konstruktsioonide kateedri juhatajaks, kellena töötas kuni kateedrite reorganiseerimiseni 1949. Aastatel 944-1947 oli ta ühtlasi ehitus- ja mehaanikateaduskonna dekaan. OM -i tunnustati ka EV-i ja ENSV poolt riiklike autasudega: 1930 Kotkaristi III klassi teenetemärk, 1940 Valgetähe III klassi teenetemärk. 1945 anti talle Eesti NSV teenelise teadlase aunimetus ja 1947 Nõukogude Eesti riiklik preemia. Eesti NSV Teaduste Akadeemia asutamisel 1946 valiti ta selle tegevliikmeks ning füüsika-matemaatika- ja tehnikateaduste osakonna juhatajaks. Oli mitmete rahvusvaheliste seltside liige. Õppejõuna oli ta äärmiselt täpne ja nõudlik, esitas oma ainet selgelt ja põhjalikult, õpetas nägema konstruktsioonis peamist, eristama olulist ebaolulisest. Sillaprojektides leidis tema vilunud silm vead peaaegu silmapilkselt. 1950.a. vallandati OM nõuk. võimurite korraldusel töölt süüdistatuna kodanlikus natsionalismis.
Andmed: EE 14 kd, Tallinn, 2000; http://deepthought.ttu.ee/ajaleht/tp2004/30marts2004/Ottomar.htm; http://www.lib.ttu.ee/exhs/galerii.2004/martsapr.html