Perekond Vinnali hauamonument, J. Koort, 1930 (graniit)

Ettevõtja

Kultuurilooline haud

V, PV AII, 17-1, 12-kohaline kirstuplats

Maetu Sünniaeg Surmaaeg Matuseaeg
Tea Habicht 02.04.1925 04.01.2007
Anna Urov
Elmar Urov
Juta Urov 02.07.1972 22.01.2022 21.06.2022
Kaarli Urov 29.05.1937 16.03.2003
Luule Urov 06.06.1912 24.10.2000
Maria Urov 29.07.1934 11.06.2015 07.07.2015
Hans Vinnal 20.06.1882 14.07.1928 19.07.1928
Helene Vinnal

Perekond Vinnali hauamonument, J. Koort, 1930 (graniit)

Hans Vinnal (Winnal) ( (1882 – 1928) suurärimees, nn autokuningas.

Sünd. 20.06.1882 (vkj) Loodi v.
Surn. 14.07.1928 Tallinn
HV sündis Viljandimaal Evarti talu omaniku pojana. Peale Paistu kihelkonnakooli lõpetamist töötas Einmannis maapoes, Tamsalus onu kaupluses ja lubjatööstuses.  Töötas ja õppis kaks aastat Peterburis, siis siirdus Tallinnasse, kus töötas kaks aastat Chr. Rotermanni kaubamajas. Sealt siirdus kaupmees V. J. Gorbatshevi juurde ärijuhiks ja prokuristiks. 1915. aasta märtsis lahkus H. Vinnal Gorbatshevi teenistusest ja ostis Tallinnas värvi- ja lakivabriku. Kui vene võimud tööstuse sisseseade sõja tõttu evakueerisid, asus ta tegutsema väliskaubanduse alal, müües alguses väga erinevaid kaupu nagu nahad, rauakaubad, jahu, suhkur, katusetõrv, värnits, õlid, katusepapp, traat ja naelad jne. Peagi keskendus ta aga masinatele, eriti raskeveomasinatele. Taolise tegevusega õnnestus tal tõusta oma aja üheks suuremaks kaupmeheks Eestis. HV-it  kutsuti kahekümnendatel aastatel Eesti autokuningaks. See on ka mõistetav, kui vaadata automarkide hulka, mida ta esindas. HV müüs kümnest Eestis tol ajal levinumast automargist tervelt 5 (Ford, Chevrolet, Fiat, Buick, Oldsmobile). Tolleaegsete hinnangute järgi oli koguni ligi kolmveerand Eestis 1928. aastal liikunud autodest ostetud HV äri kaudu. 1928. a. kevadel, vahetult enne esimese Eesti autonäituse algust, oli HV firma garaazhides ligi 80 uut autot. Lisaks autodele müüs HV veel põllumajandusmasinaid (Clayton & Shuttleworth rehepeksugarnituurid ja -masinad ning lokomobiilid; Oliver adrad, äkked ja kultivaatorid, A. Daubler põllutöömasinad jne), traktoreid (Fordson, Fiat, Clayton), mootoreid (Clayton, Keigley gaasimootorid, Eilenburger laevamootorid), jahu- ja saeveskimasinaid jm. Firma parandustöökojas oli 1928. a. kevadel ametis ligi 50 töölist. Selle maalri-, mehaanika-, sadulsepa- ja puusepaosakondades parandati autosid jm masinaid, tehti värvimis- ja keevitustöid ning ehitati veoautodele keresid (vt KERETEHASED). 1925. aasta mais avas HV Fiat autobussidega ühendustee Tallinna ja Pärnu vahel. H V oli seotud veel mitmete äriettevõtetega (AS Näitus juhatuse liige, Krediitpanga nõukogu liige) ja talle kuulus hulgaliselt kinnisvara Tallinnas. Ta oli ka Tšiili aukonsul Eestis ja Eesti Autoklubi aseesimees, lisaks tegev veel Tallinna Kaupmeeste Seltsis, Tallinna Pühavaimu koguduse esimees (millele tegi ka lahkelt annetusi), Kaitseliidus jm. Samuti oli ta üks neljast ESTONIA teatri ehituse rahastajatest, mälestusplaat selle kohta on tänini säilinud. HV elu- ja edutee katkes traagiliselt - ta hukkus enda põhjustatud autoavariis. 1928. aasta 14. juulil sõitis HV koos General Motors International AS esindaja taanlase Harald Sigetty ja oma abikaasa Helene Vinnaliga Tallinnast Narva-Jõesuusse. Autoks oli lahtine La Salle, mida algul juhtis Valter Einmann, HV autojuht, kuid kelle peagi vahetas roolis välja HV ise. Paarkümmend kilomeetrit Rakverest Narva poole libises auto ühes kurvis äkki teelt välja, sööstis suurel kiirusel vastu kivi ja rullus üle katuse. Sõitjad pudenesid lahtisest autost välja. HV-l kukkus vastu kivi ja suri kümmekond minutit pärast õnnetust, Sigetty ja pr Vinnal said samuti tõsiselt vigastada, kuid kosusid mõlemad piisavalt kiiresti, et osaleda HV-i matustel. Autojuht Einmann pääses kergete vigastustega. Matused peeti 19. juuli õhtul. Ajalehtede teatel olevat tänavatel matuserongkäigu liikumist jälginud koguni "kümnedtuhanded" inimesed. Matustel viibisid HV-li ametnikud ja töölised, konsulaarkorpuse, Kaubandus-tööstuskoja, Kaitseliidu, Pühavaimu koguduse, Eesti Autoklubi, autospordiseltsi Union, AS Krediit Panga, AS Näitus'e, Põhja Kinnitus-aktsiaseltsi, General Motors International AS-i, Tallinna Majaomanike Seltsi jmt ettevõtte ja organisatsiooni, kus HV oli tegev olnud, esindajad. 1929. a. aprillis asuti HV firma järk-järgulisele likvideerimisele, see oli HV soov.
HV tütar Luule abiellus 1934. aastal hilisema AS Saku Õlletehase direktori ja AS Mobile väikeaktsionäri Elmar Uroviga. Urovite pere ja HV lesk Helene Vinnal arreteeriti nõuk. võimurite poolt ja küüditati Siberisse 1941.a.. Kõik surid, vaid Luule Urov koos poja Kaarli Uroviga (s. 29.05.1937) vabanesid 1956.
HV hauaplatsi tähistab J.Koorti loodud suurejooneline mustast gabrost hauatähis.
Andmed: EBL, Tartu, 1926-29; http://www.geni.com/people/Hans-Winnal/6000000008079175803;http://www.ttu.ee/public/r/raamatukogu/raamatukogust/naitused/autoklubi.pdf;M.Talvik rääkis  HW ka oma saates AJAVAOD (2014.A.)