Andres Tolts (1949 – 2014) maalikunstnik ja graafik.
Maetu | Sünniaeg | Surmaaeg | Matuseaeg |
---|---|---|---|
Andres Tolts | 08.10.1949 | 18.03.2014 | 12.04.2014 |
Mare Vint | 15.09.1942 | 10.05.2020 | 30.05.2020 |
Eesti Kunstnike Liidu luba.
Andres Tolts (1949 – 2014) maalikunstnik ja graafik.
Sünd. 08.10.1949 Tallinn
Surn. 18.03.2014 Tallinn
Andrs Tolts sündis Tallinnas juristi perre. Ta õppis Tallinna 46.kk-is mille lõpetas 1946 a-l. Samal ajal astus ta ERKI-sse ja lõpetas selle 1973.a-l tööstuskunstierialal. Oli vahepeal vabakunstnik. A-il 1987-1989 töötas KL-i I sekretärina. Andres Tolts tõusis kunstimaailma huviorbiiti juba õpingute ajal ERKI-s. Siin kujunes temast kiiresti üks juhtivaid noori avangardkunstnikke. Ta kuulus ka avangardkunsti rühmituse SOUP’69 koosseisu. AndresToltsi on sageli nimetatud Eesti ainsaks tõeliseks popkunstnikuks, sest oma loomingus kasutas ta ümbritseva maailma visuaalset andmepanka toormaterjalina, mida oma loomingus tõlgendada. Hästi on teada tema selle perioodi kollaažid ja vormikatsetused: KOOL, LAULUPIDU (1967 – 1968); SEAL KUS ALGAB LOTO(1969), VOODI I-II (1969).
Andres Tolts oli Eesti üks esimesi ja tähtsamaid, kindlasti kõige järjekindlam popkunstnik. Kuulus kuulsasse põlvkonda koos Leonhard Lapini, Ando Keskküla ja teistega. Aga kui Lapin ja Keskküla omal ajal muutsid käekirja, siis Andres Tolts jätkas omaloodud süsteemis.
1970ndatel ja 1980ndatel keskendus Andres Tolts traditsioonilisema maali formaadile, kuid ei loobunud oma peiarlikust ja mängulisest autorihoiakust. Teemad, mida ta oma maalidel käsitles, ühendasid endas sageli nii triviaalsusi (odavate materjalide kasutamine, postkaardi reprodutseerimine) kui ka teatavaid eetilisi ja esteetilisi hoiakuid. Talle oli üldiselt omane estetiseeriv, tegelikkusest distantseeruv ainekäsitlus: POKSIJAD (1969), SETTER (1970). Tema olulisim periood oli 1960ndate lõpp kuni 70ndate algus, aga ka hiljem, kui ta aastatel 1974-1982 oli almanahhi KUNST JA KODU juht ja kunstnik. See ajakiri oli tollases Eestis ja terves Nõukogude Liidus erakordselt edumeelne nii kujunduslikus plaanis kui suhtumises popkultuuri. Seda almanahhi peetakse Eesti disaini ajaloos äärmiselt oluliseks, aga see on siiani märgiline ka kunstiloos tervikuna. Märkimisväärne oli Andres Toltsi panus kogu meie kunstiruumi edendamisel, näiteks ka näituste kujundajana, lisaks isiklikele näitustele. Andres Toltsi, kui eesti popkunstnike ühe lipulaeva, töödest võib esile tõsta sarju FORMULARID, TABELID ja muud. Tema kunst lähtus popkultuurist, talle omasest võõrandumisest tavaelukeskkonnast. Ta seostas iroonilises võtmes tegelikkust ja absurdi, jäädes ise küll vaatlejaks, kuid samas mingi uue absurdse tehnotsistliku maailmakorralduse vastu võitlejaks ja selle loojaks samaaegselt. Tema tööde sarjade pealkirjad ise jutustavad teatud üleolekust tühjana näiva ühiskonna mõttetult lahterdava ja positsioneeriva olustiku vastu. Vabadus olla, mõista ja ironiseerida ennast hävitavat ühiskonnakorraldust kunstniku positsioonilt on võtmesõna. Jääda alati iseseisvaks ja kõigutamatult vabaks loojaks aegade ja ühiskonnakorralduste muutuste kiuste. Ainult kunstnik Andres Tolts võis lubada endale esmapilgul sobimatute värvide sobitamist, formaalselt tühiste formularide näitlikustamist ja samas oluliste sümbolite esiletõstmist kunstis. Ja tõesti kõik sobis – transformeerus Andres Toltsi kunstiks. Andres Tolts on viljelnud ka litograafiat, kujundanud lisaks näitustele ka raamatuid. Tema töid leidub peale Eesti ka Soome, Saksamaa ja Ameerika muuseumide ja asutuste kunstikogudes. Ta oli 1975.a. KL liige ja a-st 1986 oli ta ENSV teeneline kunstnik.
Kaasaegsed meenutavad teda kui meeldivat inimest kellega võis kõigest rääkida. Ta ei olnud kunagi egotsentrik, ehkki oli oma kunstiliste eesmärkide teostamisel vägagi järjekindel. Ta pani maailma enda ümber tähele.
Andres Toltsi abikaasa oli kunstnik Mare Vint.
Andmed: EKABL, Tallinn, 1996; EESTI KUNSTI AJALUGU 6 kd. 2.osa, Tallinn, 2016 ; A.Liivak ANDRES TOLTS, Tallinn, 1986;