Alfred Rebane (1902 – 1986) näitleja.
Teatritegelane
Maetu | Sünniaeg | Surmaaeg | Matuseaeg |
---|---|---|---|
Alfred Rebane | 09.07.1902 | 29.12.1986 | 05.01.1987 |
Alfred Rebane (1902 - 1986) näitleja.
Sünd. 09.07.1902 Suure-Jaani
Surn. 29.12.1986 Tallinn
Lõpetas 1922.a. Tallinna Sõjakooli. Töötas 1940.a-ni Eesti kaitseväe õppeasutustes kehalise kasvatuse juhina. Lavategevust alustas 1922.a. Valga SÄDEMES. 1934-35 VANEMUISE, 1935-36 DRAAMASTUUDIO TEATRI, 1936- 41 TALLINNA TÖÖLISTEATRI näitleja. II maailmasõja ajal sõitis sakslaste eet Venemaale rindebrigaadis. AR tegi Venemaal esialgu nagu ka A.Lauter põllutööd. Magasid kütmata ruumides põrandal, seljas vaid suvine riietus. Nii töötati ka talvel pakases.
Kui A.Lauter kutsuti 1941 a Eesti valitsuse poolt tagalasse Tšeljabinskisse Eesti Riiklikke Kunstiansambleid moodustama, liitusid sellega küllap kõik tagalas olevad Eesti näitlejad, nende hulgas ka A.Rebane, P.Pinna jt. Nende asukohaks sai iidne Jaroslavl.1942.a. aprillis alustasid nad tööd. A. Lauter oma mälestustes märgib et A. Rebane ei saanud kohe üle nende raskuste tagajärgedest mida tuli läbi elada sõja-aastatel, see avaldus tema loomingulises võimekuses milline ei taastunud kaua aega endisele tasemele. Peale sõda naases A R Eestisse ja jätkas tööd 1944-1972 TALLINNA DRAAMATEATRI näitlejana. Jaroslavli ansamblite põhiülesanne oli teenendada Eesti Rahvuskorpust, mingil moel valmistati ette ka kodumaale saabunud näitlejate hulgas teatritele juhtivkaadrit. Ka A R õppis Sverdlovski Draamateatris. Kui alustas tööd ENSV Teatriinstituut 1 sept 1946 (selle direktor oli Priit Põldroos), siis näitlejameisterlikkuse õppejõuna asus sinna tööle ka A.Rebane. 2.02. 1945 loodi Eestis ENSV Teatriühing. Koos A.Rebasega kuulusid sinna sellised suurused nagu P.Pinna, A. Lauter (esimehena), A.Üksip, F.Moor, T.Kuusik jt.
Sõjajärgsetel keerukatel aegadel tuli A.Rebasel olla DRAAMATEATRI peanäitejuhiks hooaegadel 1950/51 ja 51/52. AR juhitud teatrihooajad olid vastuoluderohked, tulemustelt ebaühtlased. Raskenes teatri olukord, värskust tõid noorte näitlejate õnnestunud rollid. Tunda andis A.Lauteri ja A.Kalmeti ärajäämine.Tollased lavastused Tšehhovi ONU VANJA ja Shakespeare NAGU TEILE MEELDIB - jäid mõlemad nõrkadeks. Aga ka teatri juhtimisolud olid komplitseeritud -ühelt poolt finantsraskused, teisalt süvenesid vulgaarsotsioloogilised suunaandmised.A R oli karakternäitleja , kelle loomingus põimusid rahvalik lopsakus ja teravdatud satiiritunnetus. Nõuk aegses repertuaaris on oluline koht Gorki näidenditel nagu JEGOR BULÕTSCHOV JA TEISED. Nimiosas mängis A R. Sellel kujul on AR loomingus auväärne koht. Tema loodud kangelane on tark, andekas tugeva tahtejõuga inimene, peajagu üle oma keskkonnast. Kriitik Karin Ruus oma arvustuses kirjeldab kuidas AR loodud JB-s sügavalt avanes traagiline sisekonflikt, kuidas näitleja mäng üllatab jõulisuse, mahlakuse ja värvikusega. Aga kõrge hinnangu andsid A. Rebase sellele rollile ka P. Põldroos ja K.Uibo, viimane võrdleb erinevaid JB käsitlusi vene ja eesti lavadel. Venelased näitavad JB spontaanse jõulise natuurina, AR JB oli väliste vahendite poolest tagasihoidlik, koguni lakooniline. Ent selle taga oli tunda rikast ja intensiivset seesmist elu, oli tunda suurt isiksust. See kujunes A R hiilgeosaks.A.Rebane mängis õnnestunult ka mitmeid väiksemaid osi nagu kingsepp Kapralit mitte väga õnnestunud Särevi lavastatud TAGAHOOVIS.AR mängis ka filmis TAGAHOOVIS ja telelavastuses NELJAS SELGROOLÜLI.
1950.a. sai ENSV riikliku preemia, 1960.a sai ENSV rahvakunstniku tiitli. A R on rääkinud oma mälestusi ka L.Laurile rubriigid KIRJUTAMATA MEMUAARE.
Andmed: EE 14 kd, Tallinn, 2000; K.Kask EESTI NÕUK. TEATER 1940-1965, Tallinn, 1987; L.Kalmet POOL SAJANDIT TEATRITEED, Tallinn 1982; A.Lauter KÄIDUD TEEDELT, Tallinn, 1979 ja 1982.