Perekond Uusmanni hauamonument, J. Koort, 1932 (graniit),Jaan Koort(1883-1935)

Kunstnik

Kultuurilooline haud

V, KV I/I, 21-7, 12-kohaline kirstuplats

Maetu Sünniaeg Surmaaeg Matuseaeg
Eva Koort 05.05.1943 21.03.2022 25.05.2022 09:00
Jaan Koort 06.11.1883 14.10.1935 11.07.1976
Lennert Koort 08.05.1916 27.09.1997 02.10.1997
Linda Koort 05.07.1917 30.08.1946 31.08.1946
Marie Koort 20.04.1891 08.07.1976 11.07.1976
Tamara Koort 12.10.1907 09.03.1981 12.03.1981
Tui-Isis-Lea Koort 13.04.1914 28.06.2005 22.06.2016
Liisa Kõpper 28.10.1877 11.10.1952 16.10.1952
Kadi Kriisk 07.04.1926 26.10.2006 16.11.2006 12:00
Zinaida Öövel 05.03.1874 02.05.1962 05.05.1962 15:00
Richard Övel 28.11.1894 04.01.1957 11.01.1957
Kaarel Uusman 30.04.1865 04.09.1934 04.09.1934
Liisu Uusman 25.01.1841 22.02.1915 22.02.1915
Marie Uusman 03.10.1870 06.05.1931 09.05.1931
Ann Uusmann 11.10.1871 09.03.1954 14.03.1954

Perekond Uusmanni hauamonument, J. Koort, 1932 (graniit).

Jaan Koorti haud   Loe lähemalt...

Jaan Koort (1883 – 1935) kunstnik
Sünd. 06.11.1883 Sootaga v. 
Surn. 14.10.1935 Moskva 
JK sündis 06.11.1883 (EBL järgi hoopis 25.10) Pupastvere külas Tartumaal taluniku peres. Õppis Orge külakoolis, Tartu linnakoolis ja H.Treffneri gümnaasiumis.  1902-1905 õppis Peterburis Stieglitzi kunstikoolis skulptuuri. Edasi läks Pariisi õppides 1905-1908 Ecole des Beaux-Arts´is skulptuuri ja eraateljeedes maali. 1907 veetis suve Norras.  1908.a. esines esmakordselt kunstinäitustel  maalide ja skulptuuridega Pariisi Sügis- ja Kevadsalongis. Esines ka järgnevail aastail Pariisis näitustel. 1908.a. alates osales eesti kunstielus oma maalide ja skulptuuridega näitustel. 1912.a. abiellus Pariisis jõukast perest pärit Mari Uusmaniga. 1915-16.a. elas Moskvas. Siin valmis üks tema tähteoseid, mustast basaldist ABIKAASA PORTREE. Siin esines ta MIR ISKUSSTVA kunstinäitustel jm. 1916. asus Eestisse, Tartu. Ja siin modelleeris ta oma loomingu silmapaistvaima osa, milledeks olid Eesti talupoegade  portreed. 1917.a  esines Moskva Kunstnike Ühingu 23. maali ja skulptuuri näitusel Moskvas. 1918 – 1919.a. juhtis Eesti Töörahva Kommuuni kunstikaitse toimkonna tööd Tartus. 1921.a. suvel oli Pariisis, esines näitustel oma palisandrist PALVETAJA ja  basaldist KARJAPOISIGA. Valiti nii Kevad kui ka Sügissalongi liikmeks. JK asus samal aastal Tallinna elama. 1921-23.a töötas pedagoogina  Riigi Kunsttööstuskoolis. 1923.a. esines taas Pariisis. 1924.a  elas pool aastat Pariisis, esinedes näitusel oma VANAMEHE PEA,  A.KITZBERGI PORTREE JA V.TRIIGI PORTREEGA. JK skulptuurid olid ja on  sügavalt isikupärased, omamata analooge Eesti skulptuuris. 1927 tegi reisi Austraaliasse. Sealt naastes  hakkas tegelema tõsiselt keraamikaga paljundades keraamikas oma loomafiguure ja portreid. Lõi tarbe- ja ilunõusid. Katsetas mitmesuguste keraamiliste massidega, leiutas uusi glasuure. siin on tema teostatud uuendused nii vormi, materjali eriti glasuuri alal fenomenaalsed. 1928 hankis ateljeesse Kadriorgu pronksivalu sisseseade ja hakkas omi töid ise pronksi valama. 1931.a. ehitas ateljeesse kõrgkuumuse ahju. Valmistas seal  klinkrist  dekoratiivskulptuurid. 1934. esines skulptuuride ja keraamikaga Soome näitusel. 
Kunstiteadlased on paremaks orienteerumiseks JK loomingus jaganud selle  kolme põhietappi. Esiteks (1902-15) JK õpingud ja  kujunemine langes kokku juugendstiili õitsenguga, tema huvid jagunevad veel maali ja skulptuuri vahel.  JK püüdlused juugendile omase tervikliku ruumilis-esemelise keskkonna kujundamiseks ja kunstide sünteesi arendamiseks avaldusid eeskätt  arvukais hauamonumentides (tuntuim J.Kuperjanovi  hauamonument Tartus, Uusmanni  pere monument Tallinnas),  aga ka ehitusplastikas. Tema natüürmordid ja maastikud kuuluvad eesti maalikunsti paremikku. H.Kompus  ütles, et JK tuli uue aja mehena ning näitas elu ja elamust vormis endas, ilma literatuursuseta, ilma näitlemata. Teatud küpsus avaldub juba ta varaseis töis, ehkki JK ise väitis oma küpsuse võlgnevat Pariisis nähtud egiptuse, kreeka, gooti ja vararenessansi eeskujudele, mille tuumast ta laskis end juhtida, jäljendamata nende tegumoodi. Alates 1915.a., nn teisel etapil, saavutab JK oma loomingulise kõrgperioodi. Ta viimases loomeperioodis 1924-35  pole sellist ideede ja kunstilise suunitluse ühtsust. Ta  osales aktiivselt kunstielus kuid ta otsekohene loomus viis ta juhtivate kunstiringkondadega pidevalt konflikti. (JK oli, ehkki patrioot, kriitiline Eesti inimeste ja valitsuste suhtes). 
Enne Moskvasse minekut, muide sellele eelnes põhjalik mõtlemis ja oludega tutvumisaeg,  tegi JK teatud sisemise kokkuvõtte iseendast. Ta leidis, et oli esimene modern kujur eesti kunstis, kellele kuulus eesti skulptuuris esikoht, kelle kümnetest kujudest võivad mõnedki võistelda maailma parimate kujudega nagu näiteks MARI PEA, PALVETAJA, KITS, NUTJA jvm. Ka eesti keraamika oli ta uueks ja nähtavaks muutnud. Tal oli kahju Eestist lahkuda, aga see maa ei suutnud teda ära toita. Kõige suurem tugi oli talle tema abikaasa Mari. JK ja Mari lapsed olid tütar Tuui ja pojad Peep, Lennart ning Ra. 
1934-35 oli JK Moskva lähedal asuva Gželi keraamikatehase kunstiline juht. Külmetas seal rängalt. Sai ravi Moskva Kremli haiglas, sellest hoolimata suri. Tema urn koos tuhastatud põrmuga toodi Tallinna perekonna kätte. 11 juulil 1976 maeti  JK tuhaurn koos abikaasa Mari Koorti põrmuga Rahumäele Uusmannide pereplatsile. Matmist korraldas pere esindajana Reet Mänd. 
JK kalmu ehib tema enese kujundatud hauamonument. 
Andmed: K.Laane ERAARHIIV; EBL, Tartu, 1926/29; EBL täiendusköide, Tallinn, 1940; H.Kompus MAAILM ON ...., Tartu, 1996; K.Kirme JAAN KOORTI PÄEVARAAMAT, Tallinn, 11989; K.R.Pusta MÄLESTUSED...., Tallinn, 2010; EKA 2kd, Tallinn 1970; EKA  1kd/II, Tallinn, 1977; http://www.sirp.ee/index.php?option=com_content&view=article&id=17241:jaan-koortile-moeldes&catid=6:kunst&Itemid=10&issue=3429; http://ekspress.delfi.ee/news/paevauudised/jaan-koort-eesti-huljatud-geenius.d?id=65885566